RECENZE: Kniha Prohnaný je přecpaná božstvy, až jí padají ze stránek

23. 12. 2012

Atticus je druid starší než samo křesťanství. Trvalým bydlištěm se mu stal kampus univerzity na americkém předměstí. Skrývá se, v okultním knihkupectví prodává všechno možné a příležitostně přemůže některého toho boha. Brnkačka

Hlavním hrdinou knihy je tři století starý druid. Autor: Gene Mollica

Ke čtenářům se dostává první díl fantastické série Kevina Hearnea s ne zcela obvyklým hlavním hrdinou, Kroniky železného druida. Jsou v ní přítomni právě velmi populární upíři, dlaci i čarodějné kulty, ale obsahují i něco nového. V prvním dílu – Prohnaný – je představen hlavní protagonista, který se do hledáčku současných spisovatelů zatím nedostal.

Městská fantasy získává do svých řad novou postavu – posledního žijícího druida na světě, zápasícího i spolupracujícího s nejedním božským návštěvníkem. Cyklus je přirovnáván k obdobným sériím zkušených a oblíbených autorů tohoto žánru, Simona R. Greena a Jima Butchera.

Kevin Hearne se narodil a vyrůstal v Arizoně, kde vystudoval angličtinu. Při studiu pracoval jako karikaturista v univerzitních novinách. Dnes stojí na opačné straně katedry a učí. Vždy byl  fanouškem fantastiky, zejména komiksů ze světa Star Wars. Pracuje na šestém dílu této série s tím, že by mělo vzniknout devět dílů. U nás se zatím připravují dva s podtituly Proklatý a Praštěný.

Poslední žijící druid Atticus O´Sullivan si žije celkem v klidu. Provozuje antikvariát a obchod s ezoterikou v univerzitním komplexu. Trocha bylinek, trocha trávy, trocha magie. Občas má sex s přítulnou bohyní, pravidelně chodí lovit se svým telepatickým vlkodavem a místními vlkodlaky. Jenže tahle selanka nemůže vydržet. Zavilý keltský bůh mu dluží nějakou tu ránu a nehodlá to nechat jen tak. Přišel čas vyrovnat účty.

Peprné výrazy nezajistí úspěch

V posledních letech se stává urban fantasy vedoucím žánrem světové fantastiky. Pro její příznivce a milovníky je to jistě skvělá zpráva. Dle těchto současných trendů se zdá velmi pravděpodobné, že se její autoři budou snažit z této zjevné přízně vytěžit co nejvíce. Dokonce se zdá, že náměty se ještě zcela nevyčerpaly. Přestože se tato odrůda fantasy řídí dle jistých zažitých témat, motivů a charakterů, každý z jejích autorů se snaží přijít s něčím alespoň trochu odlišným. Občas přijdou s něčím zcela výjimečným, někdy jen drobnou inovací.

Americkému spisovateli Kevinu Hearnemu se podařilo najít nevyužitý kousíček prostoru a s gustem se do něj pustil. Druidové a druidismus obecně není jako námětová látka příliš využíván. Přestože nejeden Evropan je přesvědčen, že ve svém nitru je pravověrným Keltem či dokonce druidem a historie jeho duchovní linie sahá až do prehistorie.

To je však ohledně pozitivních novinek asi tak více méně všechno. Hlavním hrdinou druidské série je pohledný mladý superman, kterého nic nepřekvapí ani nevyvede z míry. Díky svému tvůrci je dvacet jedna století starý filuta nejen schopný provozovat silnou magii, díky ní se léčit a zároveň bojovat legendárním mečem Odpovídačem. Je také natolik sexy jednadvacetiletým irským mladíkem plným šarmu a vnitřního kouzla, že s ním do postele skáčou všechny bohyně, které potkává.

Obal je možná zajímavější než obsah

Sama obálka dává tušit, že je cyklus koncipován dopředu. Nafocený přitažlivý model je ten samý na přebalu prvního dílu i dalších připravovaných. Je to milá úlitba čtenářům, možná spíše čtenářkám. Není totiž nic více frustrujícího, než když si příznivec nějaké série prohlíží obálky všech dílů s vyobrazením hlavní postavy, aniž by ji poznával. Protože její podoba se stále mění.

Celkově je Prohnaný takovou všehochutí, do které autor vložil téměř každý z námětů a nápadů, které se v městské fantasy objevily a ujaly. V knize se tedy objevuje tak nějak vše, co by do ní dle jeho názoru mělo patřit, aby se zařadila. Kromě švarného druida nesmí chybět elfové a vůbec obyvatelé světa „pod kopcem“, kteří jsou tak typičtí pro již zmiňované autory Simona R. Greena a Jima Butchera.

Další stálicí, ba téměř nezbytností tohoto druhu fantasy je smečka dlaků, kteří se s druidem přátelí a zamíchají se do hlavního boje o starobylý meč a moc vůbec. Kromě výše uvedeného se v příběhu mísí různé druhy mytologií a božstev, které se tak nějak zvláštně proplétají a ovlivňují. Ještě se uvidí, jak tento experiment dopadne.

Lehké tramvajové čtení

Pokud čtenář neočekává nic jiného, než lehké čtení o dobrodružstvích přitažlivého čaroděje z předměstí někde na americkém zapadákově, nebude zklamán. Příběh není špatný, přestože se jedná o spisovatelův debut. Děj pěkně odsýpá, plyne v příjemně rychlém tempu, které zachraňuje i občasné přešlapy a úlety příběhu. Jedna z drobností, které mohou rozdělovat některé čtenáře na příznivce a odpůrce, je nadúroda zbytečných a jalových vulgarismů.

Místo toho, aby text okořenily a dodaly mu říz, jej poněkud shazují a degradují na nedospělého nováčka v městské fantastice. Co ale tuto laťku pro změnu o dost zdvihá, je nejen občasný výskyt hlášek a nejrůznějších fantastických i fantazijních odkazů. Stejně příjemné jsou rozhovory a pošťuchování Attica s jeho psím přítelem a pravidelným glosátorem jeho činů.

Název originálu: Hounded
Český název: Prohnaný
Autor: Kevin Hearne