Recenze: Kniha Metro 2033 je kvalitní počtení

28. 8. 2010

Metro 2033. Tento název jste už určitě někde slyšeli, ať už ve spojitosti s knihou či její herní adaptací. Je také docela pravděpodobné, že jste ji již někdy v minulosti četli, neboť knížka původně vycházela po jednotlivých kapitolách na autorových webových stránkách. Pokud samozřejmě umíte rusky.

Metro 2033 je skvěle ztvárněno i ve hře Zdroj: igalerie.cz

Jak už název napovídá, příběh se odehrává v roce 2033. Po atomové válce zbytky lidí přežívají v tunelech moskevského metra. Na stanici VDNCh žije Arťom. Na svého pravého otce si už nepamatuje a jeho matka zahynula při útoku na stanici Timirjazevkaja, na které Arťom kdysi žil. Nyní mu dělá náhradního otce voják, jenž ho zachránil při útoku na Timir

jazevkaju. Život je jednotvárný. Hlavní hrdina pracuje v továrně na houbový čaj a občas zajde na hlídku. Ovšem poslední dobou nejsou hlídky to, co bývaly. Po jedné Arťomově neuvážené výpravě do neobydlené části metra začnou VDNCh napadat podivné příšery. Pro nedostatek slov jsou nazývány jednoduše Ďáblové. Je jich čím dál více, a pokud VDNCh padne, bude mít celé metro problémy.

Jednoho dne se na stanici objevuje zvláštní člověk, jehož úkolem je zničit Ďábly. Pověří Arťoma posláním – odejít do Polis a tam vyhledat jistou osobu. A tak se hrdina vydává na dlouhou cestu, jejíž účel mu zůstává dlouho skryt.

Možná vám myšlenka pouhého putování do cíle určení (jenž zabere asi polovinu knihy) bude připadat nudná, ale u Glukhovskyho to neplatí. Poté, co zůstali lidé v metru odříznuti od okolního světa, začali si budovat vlastní malé státečky. Celému metru vévodí Polis – spojení čtyř stanic v jedno menší město. Je to poslední místo, kde lidé ještě žijí jako lidé a kde existuje snaha o zachování lidské kultury. Další velmocí v metru je Hanza – pojmenovaná podle středověkého svazu severoněmeckých obchodních měst. Ale to ještě není všechno. Kupříkladu přímo vedle centra Čtvrté říše vede takzvaná Rudá linka, celá obývána komunisty. Je vidět, že autor si dal na svém Metru záležet a vytvořil samostatný funkční systém, v němž se lidé vrací ke starým tradicím.

Metro 2033 přebal

Příběh je sám o sobě jedinečný, má rychlý spád a skvělou vlastnost čtenáře rychle chytit a nepustit. Dočkáte se i dějových zvratů, z nichž některé jsou dost zásadní. Ponurá atmosféra se mísí s obsáhlými popisy jednotlivých lokací, ale zase ne natolik detailními, aby začaly nudit. Nejspíše dokonce zatoužíte doopravdy navštívit moskevské metro. Všechna ta lidská beznaděj se vám na dlouhou dobu vryje do paměti spolu s osobnostmi jednotlivých postav. Autor podle rad čtenářů dovedl všechno takřka k dokonalosti.

Pochvalu si také zaslouží popisy a konstrukce jednotlivých společenství, jež metro obývají. Možná vám můžou připadat až příliš fantaskní, ale když se na to podíváte z jiného úhlu, zjistíte, že žádné z nich vlastně není až tak nereálné, jak se na první pohled zdá, a vlastně by se něco takového mohlo v tomto prostředí dokonce i očekávat. Bylo by ovšem lepší, kdyby se každému z nich dostalo více prostoru.

Dílo se právem honosí titulem Světový apokalyptický bestseller. Autorovi se podařilo vytvořit dokonalou iluzi světa po jaderné válce. A to celé je vyprávěno formou, jež je srozumitelná, ale také se pro tuto knihu výborně hodí. Ale abych pořád jen nechválil – stejně tak se vám párkrát přihodí, že se v ději zamotáte, a tak si některou pasáž radši přečtete znova. Občas se také může směr putování hlavního hrdiny zdát nelogický a na mysli vyvstanou otázky typu Proč šel tamtudy, i když tudy by to bylo lepší?. Bohužel, někdy se stane, že vaše otázky nebudou zodpovězeny. Avšak všechny tyto nedostatky jsou hravě přebity všemi kvalitami této výborné knihy.

Za cenu okolo 400 Kč dostanete 472 stránek kvalitního a strhujícího čtení a k tomu dvě mapy celého Metra – jednu aktuální a jednu (možná) budoucí. A i když zrovna nejste fanouškem apokalyptických či post-apokalyptických knih, tento příběh vás zcela jistě zaujme svojí originalitou.

Název originálu: Metro 2033
Český název: Metro 2033
Autor: Dmitry Glukhovsky