RECENZE: Kniha Hvězdy, můj osud. V hlavní roli nasraný sci-fi hrdina

29. 11. 2011

Alfred Bester: Hvězdy, můj osud (perex)Alfred Bester je kvalitní spisovatel, avšak nepobral u nás mnoho slávy. Snad proto, že se do Česka mnoho jeho tvorby nedostalo. Snad proto, že psal hlavně v padesátých letech. Přesto jsou jeho knihy fascinující.

Alfred Bester: Hvězdy, můj osud (perex)

Rafinované tetování dodává tváři hlavního hrdiny ďábelský výraz Autor: Chris Moore

Bestera známe v Česku díky dvěma knihám – Zničenému muži a Hvězdy, můj osud. V první v mnohém předchází svou dobu a vymýšlí nové a originální postupy, jak vyzrát na své kolegy spisovatele: například zapojení psychologie do příběhu v měřítku až vědeckém.

Ve druhé jmenované knize, jejíž druhé vydání v novém překladu a s hezčí obálkou následovalo dva roky po revitalizaci Zničeného muže, můžeme najít stejnou snahu překročit svou dobu. Bester tak činí způsobem natolik výjimečným, že Hvězdy, můj osud si zasloužily pozornost nejen ve své době, ale zaslouží si ji i v současnosti. Vždyť jsou také často uváděny jako základní inspirace pro kyberpunk.

Zase jeden svět vzdálené budoucnosti

Někteří lidé se v genetické loterii matky Přírody prostě nepovedou. Gully Foyle mezi ně patří. Je fyzicky silný, nevzdělaný, vyjadřuje se prostými větami, nemá ambice se čímkoli stát. Nemyslí. Alespoň do chvíle, kdy se ocitne v krizi, jediný přeživší na ztroskotané vesmírné lodi, s jedním skafandrem a vakuem všude kolem. Do chvíle, kdy kolem propluje Vorga, sesterská loď jeho vraku, a zanechá ho, navzdory všemu volání o pomoc, nezachráněného. V tu chvíli rozlícený Gully zmobilizuje všechny své fyzické i psychické síly a roztlačí kolotoč, který bude rotovat ještě hodně dlouho.

Román Hvězdy, můj osud se odehrává v daleké budoucnosti, kdy se civilizace na Zemi mnohokrát vyhladila, přerodila a transformovala. Současnou hnací silou světa je jauntování, jakási forma teleportace na kratší vzdálenost, přirozená výbava každého člověka, kterou ale lidé ve svém podvědomí objevili až v budoucnosti.

Přesto se Besterův svět nezdá být tak odlišný. Ačkoli je propracovaný, jak autor dokazuje, když hlavnímu hrdinovi otevírá jedny dveře za druhými, rozhodně na sebe nestrhne čtenářovu pozornost.

Jeden hrdina, jeden děj, mnoho okolností

Ta se totiž bude nevyhnutelně soustředit na středobod celého příběhu – Gullyho Foyla. Stejně jako ústřední postava zmiňovaného románu Zničený muž, i on je tažným koněm celé knihy, bez něhož by se nepohnulo ani smítko ve větru. Přestože se kvůli své výchozí situaci grandiózního tupce může zdát nesympatický, mnoho čtenářů mu nakonec podlehne. A to pravděpodobně díky jeho příběhu.

Alfred Bester: Hvězdy, můj osud (obálka)

Gully Foyle jde na všechno po svém, a i když mu tu a tam někdo hodí klacek pod nohy, nebo naopak podá pomocnou ruku, hrdina si zvolí vlastní cestu. Spisovatel tak svého hrdinu posílá jednou sem a jednou tam, jako kdybychom byli v počítačové hře. Každá kapitola je téměř uzavřeným příběhem, vlastní úrovní, kterou si Gully musí projít, aby mohl pokračovat dál. Přitom ho stále žene vpřed jeho vlastní (až téměř iracionální) touha po zničení Vorgy – a samozřejmě detektivní linie vyprávění, protože Foyle musí napřed vypátrat, koho to vlastně chce zničit.

Právě hrdinův postup je na celé knize asi to nejzajímavější. Autor je stěží předvídatelný, pokaždé se vytasí s novým dějovým zvratem, jenž hrdinu vrhne na nový level, který je samou svou podstatou třeskutě originální – alespoň rozhodně na dobu vydání originálu. Příklad za všechny: v ději hraje svou roli i společenství lidí, kteří se dobrovolně nechají zbavit všech smyslových center a přežívají jako trosky v drsném podzemí navenek okázalého chrámu.

Za pozornost stojí i řada postav (povětšinou ženského pohlaví), které Gullyho různými způsoby posouvají vpřed a vzad na jeho cestě a často dokážou překvapit svým jednáním.

Fascinující kniha, která nemusí sednout

Alfred Bester je autorem, který dokáže čtenáři učarovat. Člověka napřed chytí idea jauntování, pak svižný děj s detektivními prvky a nakonec osobitý hlavní hrdina a neotřelé elementy fiktivního světa budoucnosti. Závěr, v němž si autor zahrává s filozofií a především s typografií textu, čtenáře dodatečně usadí na zadek.

Jistě, Hvězdy, můj osud nemusí sednout úplně každému, protože se mezi čtenáři najdou tací, které některé z Besterových karamelek neokouzlí, nebo tací, kterým dílo napsané před desítkami let nesedne už z principu, že není tak úplně aktuální. Přesto se ale jedná o dílo, které si svou pozornost zaslouží. Už jen když si jeden uvědomí, nakolik novátorská to v té době byla literatura.

Název originálu: The Stars My Destination
Český název: Hvězdy, můj osud
Autor: Alfred Bester