RECENZE: Kletba Oko zla přišla z hlubin pekla, aby Dresdena zničila

26. 7. 2014

Harry se ujal nového případu. O pomoc žádá producent „erotických“ filmů, který se bojí o život. Terčem smrtící kletby však nemusí být jen on. Čaroděj se musí připravit na setkání s vrahem. Dozví se také, že má příbuzné. Nadpřirozené a nepřátelské.

Harry Dresden se musí postavit něčemu horšímu, než je smrtící kletba - rodině. Zdroj: obálka knihy.

Harry Dresden se musí postavit něčemu horšímu, než je smrtící kletba – rodině. Zdroj: obálka knihy.

Již šestým dílem přispěl uznávaný autor městské fantasy Jim Butcher do své románové řady Harry Dresden. Jeho fanoušky, a vůbec všechny milovníky fantastiky, jistě potěší další příběh hubeného dlouhána s charakteristickým kloboukem a magickou holí nazvaný Oko zla.

Tentokrát se Harry, jediný praktikující čaroděj v Chicagu, pustil do vyšetřování podezřelých úmrtí ve filmové branži. Na žádost upířího přítele Thomase se zapletl do případu smrtící kletby, zašmodrchaných rodinných vztahů a navíc mu jde zase někdo po krku. Upíři nakonec mohou být nad síly paranormálního detektiva jako vystřiženého z noir filmu.

Jim Butcher

S první částí této série prorazil již před dvanácti lety (u nás vyšla v roce 2007 pod názvem Bouřková fronta) a následovaly další (u nás Bláznivý úplněk, Temná hrozba, Letní rytíř, Masky smrti, Oko zla, V posledním tažení, Vinen) – zatím by jich mělo být téměř patnáct, plánovaných dvacet čtyři. Na motivy příběhů byl odvysílán dvanáctidílný seriál, vznikl komiks a RPG hra. V roce 2004 se úspěšně vrátil ke klasické fantasy svou trilogií Kodex Alera (Živly Calderonu, Akademův živel, Kurzorův živel), která se brzy rozrostla o další tři díly. Profesionálně se autor dnes věnuje již pouze psaní. Žije v Missouri s manželkou Shanon, autorkou romancí. Kromě literární činnosti se věnuje bojovým uměním a jízdě na koni.

Začínat si s upíří rodinkou by neměl ani kouzelný detektiv

Vypadá to, že praktikující mág a soukromé očko Harry Dresden si během nového pátrání docela užije. V převleku za ochranku se podílí na natáčení filmů pro dospělé. Ještě aby při tom neumíralo tolik lidí. Přesněji, mladých žen. Producenta vystrašila smrtící kletba, které Harry zatím nedokáže přijít na kloub. Ale snaží se, protože jej o to požádal jeden z nemnoha přátel, které ještě má. Thomas je však zároveň upír Bílého dvora s velmi nebezpečnými stravovacími návyky a s přímo vražednými rodinnými vztahy. S rodinou, v níž se o postavení musí bojovat na život a na smrt. Pokud pátrajícího čaroděje nezabijí upíři či nějaká kletba, jistě to může dokázat šokující překvapení.

Harry Dresden 6 - Oko zla. Zdroj: obálka knihy.

Harry Dresden 6 – Oko zla. Zdroj: obálka knihy.

Urban fantasy má stále co říci každému

Série paranormálních romancí jsou v kurzu a podle stále nových autorů i cyklů se zmíněný trend zatím nemění. Ke zkušeným autorkám, protože většinou jsou žánrovými autory právě ženy, jako je L. K. Hamiltonová, I. Andrewsová, K. Harrisonová, P. Briggsová nebo R. Meadová se přidávají i další, například Ch. Neillová, N. Giedeonová či tuzemská M. T. Majarová.

Mezi přívalem amazonského estrogenu hlavních hrdinek se naštěstí najde i pár mužských zástupců. John Taylor ze stáje S. R. Greena, Atticus O´Sullivan od K. Haerneho, občas Anton Goroděckij klasika S. Lukjaněnka či bratři Leandrosovi od R. Thurmanové a samozřejmě, Harry Dresden. U nás veskrze lidský František Kovář ze série JFK i antihrdina Felix Jonáš z Kladiva na čaroděje.

Málokterý z uvedených chlapáků, stejně jako Harry, by se dal označit za obyčejného kluka odvedle. Až na malé výjimky jsou obdaření magickými nebo nadpřirozenými schopnostmi. Většinou jsou poznamenaní neutěšenou rodinnou situací. Buď jsou jejich rodiče nebo další příbuzní bohy, démony či pouhými čaroději, nebo jim není přáno najít pravou lásku a udržet si ji.

Pro ústřední postavy sice nic moc, ale čtenáře díky uvedenému čeká dobrodružné akční vyprávění. Mnohovrstevné příběhy plné zvratů, realistických charakterů i tajemných zápletek mají spád a dramatický děj. Téměř na každé stránce čeká hlavní i vedlejší postavy drama, nebezpečí nebo jistá smrt. Proto četba těchto příběhů zpříjemňuje milovníkům fantastiky volné chvíle.

Drsňáci v nadpřirozeném světě to nemají lehké

Magický detektiv Harry se přes špatně rozdané karty snaží zůstat sám sebou. Zachraňuje nevinné a bezbranné, odolává svodům nadpřirozena, což jej mnohdy stojí více než mnoho. Vždy stojí při svých blízkých a neopouští přátele ani v nejtěžších chvílích. Vyhublý čaroděj to nemá jednoduché. Jeho zásady i předsevzetí vypadají krásně, ale jejich dodržování může stát vše.

Snad každý jeho dobrý skutek je po zásluze potrestán. A že se v životě magicky nadaného muže, který se navíc živí jako soukromé očko pátrající po zmizelých předmětech i lidech nebo poradce policie v paranormálním vyšetřování, takových najde až příliš. Často jen díky jeho neústupnosti, čestnosti a obětavosti neskončily rozmíšky nadpřirozených obrovskou katastrofou.

Ve světě, kde obyčejní lidé ani netuší, jaké stvůry se v temnotě pohybují, by takové odhalení znamenalo téměř konec světa. Někdy se Harrymu podařilo odvrátit dokonce i ten. Přestože se to jen málo ví, je Dresden citlivý, oddaný a srdečný. Nehledí na vlastní prospěch, občas může čtenáře napadnout, že musí být alespoň z části masochista, a nedbá na své zdraví fyzické ani duševní.

Přes všechny své chyby, a třebaže by to asi nepřiznal, Harry Dresden je zkrátka hrdina. Nepřátele by nechal zvítězit jen přes jeho mrtvolu. A možná ani to ne. Jenže to nemusí vždycky stačit, o čemž se jeho fanoušci mohou přesvědčit již v dalším jeho dobrodružství. Nese příznačný název V posledním tažení. Chudák Harry!

Český název: Oko zla. Název originálu: Blood Rites. Autor: Jim Butcher. Překlad: Zdeněk Uherčík. Obálka: Chris McGrath. Nakladatel: Stanislav Juhaňák – Triton, 2013. Počet stran: 496. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 209 korun.

0