RECENZE: John Crowley kouzlí. Malý, velký je těžká, ale magická kniha

11. 1. 2012

Kniha Malý, velký má na obálce křehkou elfku s výrazem vyplašeného srnčete. To proto, že elfy a jakékoli jiné prvky fantasy budete na stránkách hledat velmi těžko, protože před vámi vyděšeně utečou. Crowleyho román je výborný. Ale zatraceně náročný.

Nepolapitelné víly v pohádkové krajině, Autor: John Howe

Kdesi v Americe (ale třeba to Amerika vůbec není), uprostřed pomyslné hvězdy, na jejíchž pěti cípech se rozkládají hlučná a nechutně urbanizovaná města, stojí jeden dům. Má čtyři průčelí, každé v úplně jiném stylu, přestože všechny navrhl jen jeden člověk. Uvnitř toho domu je mnoho pokojů, některé imaginární, některé člověk navštíví jen jednou a pak už je nikdy nenajde.

V rozsáhlé knihovně, která nezapomíná na spisy antických velikánů, se dá nalézt kniha, kterou stavitel tohohle skvostu kdysi napsal jako učebnici architektury. Ve skutečnosti však s architekturou má jen málo společného. Ta kniha v románu Malý, velký může být klíčem ke všemu. Anebo také k ničemu. Odpověď nikdo nikdy nenašel a ani nenajde. Protože důležitý je jen Příběh.

Přistupujte opatrně, (ne)nechte se mást

I v případě, že člověk se k rozsáhlému románu Malý, velký přibližuje opatrně, s myšlenkou, že je to opravdu náročná literatura, může se stále dobře nechat nachytat. John Crowley svůj pětisetstránkový kolos rozdělil na šest částí, každou z nich na kapitoly a ty ještě na kratší oddíly, každý speciálně pojmenovaný a příběhově ohraničený. Tohle není kniha, která by zbytečně plýtvala slovy. Je to kniha, jejíž každý výraz, každý jazykový obrat má svůj vlastní význam, dost často nezávislý na sousedních písmenkách.

V Crowleyho románu si člověk nikdy nemůže být jistý, zda se jedná o brilantně vystřihnuté přirovnání či metaforu, anebo o prvek příběhu. Zpočátku může mít čtenář pocit, že kniha nikam nevede. První část, která okouzlenému čtenáři trpělivě vysvětlí všechny zákruty autorova snového světa, kde se dávno setřely hranice mezi realitou a neskutečnem, náhle svůj příběh uzavře a přeskočí o dlouhé roky do budoucnosti, aby se do hledáčku dostaly i další generace jedné jediné obrovské rodiny, která obývá domek v Hvozdném a okolní stavení.

Stejně jako čtenář, i všechny postavy, v jejichž vztazích, aby se čert vyznal, bloudí příběhem jako duchové. Ačkoli někteří jsou k tomu silně skeptičtí, mnoho z nich svůj život sní s otevřenýma (i zavřenýma) očima a věří, že všemu kolem nich vládne Příběh. Že všechno se vyvíjí s nějakým jasně daným cílem; že tarotové karty, které se ve Hvozdném denně vykládají, nikdy nelžou. Nikdo, včetně čtenáře a autora knihy, neví, co se na konci odehraje. Mnoha nevěřícím se zdá, že to vlastně žádný Příběh nemá.

John Crowley: Malý, velký (obálka)

A přesto některé postavy věří, že to nějak dopadne. Čtenář, který své putování hustě popsanými stránkami nevzdá, zjistí, že mytický Příběh opravdu existuje a kniha nějak skončí. Možná jen ten konec vůbec nebude uspokojivý a odhalí víc otázek, než jich zodpoví. Ale taková je celá kniha – je tady od toho, aby fascinovala, měnila pohled na realitu.

Věříte na víly?

První přeložený román Johna Crowleyho, který bývá nejčastěji považován za zástupce magického realismu, je kouzelný. Musí se číst obezřetně, opatrně, s velkou pílí a ochotou vychutnávat si každou větu a každou myšlenku – a to i přesto, že některé z nich nemusí dávat na první, druhý ani třetí pohled smysl. Čte se velmi, velmi pomalu. Děj se pozvolna větví, probíhá paralelně, postavy se prolínají, symboly splývají, aby za chvíli na krátký okamžik zazářily ostře a byly vzápětí zapomenuty.

Malý, velký zřejmě obsahuje některé chyby, určité pasáže by se navzdory všemu daly zkrátit, jedna dle veškerých ohlasů nesympatická postava obrousit do přijatelnějších tvarů. Přesto to jsou jen drobné mouchy na jinak skvělém finálním obrazu. Malý, velký je především kniha snová, která svého čtenáře odmění mnoha okamžiky, v nichž magie kouzlí naplno, přestože se ve skutečnosti vlastně vůbec nic neodehrává.

Nejdůležitější otázka proto nezní: „Mám si tu knihu koupit?“ Je mnohem jednodušší: „Věříte na víly? Věříte na Příběh?“ A odpověď klidně může znít: „Ne.“ Protože víly i Příběh budou na stránkách (a možná i v realitě) existovat pořád.

Název originálu: Little, Big
Český název: Malý, velký
Autor: John Crowley