Filmy a seriály

Recenze filmu Captain America: První Avenger. Tenhle superhrdina by měl nosit podprsenku

4. 8. 2011

Určitě jste už pár fotek viděli. Chris Evans je nafouknutý k prasknutí, a hrudník by mu mohla závidět nejedna modelka. Do kin přichází jeden z největších komiksových hrdinů, voják s americkou vlajkou na štítu. Kapitán Amerika.

Hledíme k zářným zítřkům!, Zdroj: distributor filmu

Upoutá vás už napůl přeložený název filmu. Captain America je první Avenger, abychom tomu dobře rozuměli. Kdo neví, co jsou Avengers, stejně má smůlu. Pro přiblížení: kapitán je jedna z prvních postav komiksového vydavatelství Marvel. A Avengers jsou skupina superhrdinů z jiných různých komiksů, které právě kapitán se štítem, jenž připomíná americkou vlajku, vede.

Samozřejmě se ale jako pravý vůdce i chová. Tvůrci filmu chtěli být co nejvíce přesní v převedení komiksové předlohy a také se jim to daří. Některé promluvy hlavního hrdiny s tváří Chrise Evanse jsou dosti patetické, záporák má za cíl jen to ovládnutí světa a kapitánova láska je holka jako lusk.

Sympaťák už jen tím, jaký je outsider

Takhle krásně růžově to funguje první třetinu snímku, kdy ještě o žádného kapitána nejde. Evans má počítačem vychrtlou postavu, výškově odpovídá Dannymu DeVitovi a nechá se klidně zmlátit do krve, protože on z boje neutíká. Archetyp superhrdiny, který možná nemá svaly, ale zato vám musí být sympatický už jen tím, jaký je to outsider.

Pak si ale Steva Rogerse, jak zní jeho skutečné jméno, vyberou pro speciální program supervojáků. Stane se tak jediným exemplářem nadrasy, kterou šlechtí vědec s německými kořeny (Stanley Tucci). Jo a málem bych zapomněla. Je druhá světová válka.

Očima Oldřicha Mánerta: Další dítko do marvelovského univerza se poprvé vydalo do retro vod. Nejhrdinštější z hrdinů Kapitán Amerika kráčí ve šlépějích svého zámožnějšího parťáka Iron Mana a body sbírá spíše v dialogových scénách. V nich může naplno promluvit jeden z hlavních kladů filmu – herecké obsazení. Chris Evans v titulní roli naštěstí zachraňuje vratký děj, v němž se dočkáme jen několika záblesků originality. Když už povedené dialogy vystřídá akce, jede se na jistotu. Spousta výbuchů a rámusu si zaslouží nálepku mnoho povyku pro nic. Dostatek financí z plátna přímo sálá, srdce ale cápkovi v americké vlajce přeci jen chybí. Heil Hydra!

Film je tak v první části, kdy je hlavní hrdina vyhublý, i když s ideály, hodně retro. Výrazná rudá rtěnka, zšedlé ulice New Yorku, legrační staré pistolky, jednoduché uniformy. Pak se ale Steve Rogers nafoukne a všechno jde takzvaně do kytek. Kdo by čekal souboje ve vzducholodích nebo bitvy a lá Kam orli nelétají (jeden hrad plný nácků a parta klaďasů se samopaly v rukách), bude zklamaný. Milovníci přepálených barevných komiksů ale budou sledovat s nadšením v očích.

Jakmile se totiž nafoukne kapitán a získá supersílu, rychlost a regeneraci, nafoukne se i představa o bojích s nacisty. Právě proto, že se tvůrci tak těsně drží komiksu (ono to asi ani jinak nejde), ale dochází k výjevům jako Rudá lebka střílí z plazmového děla nebo armáda záporáků má na sobě sado maso oblečky.

Agent Smith trochu šišlá

Celý film pak vyznívá trochu směšně, což není pro každého úplně snesitelné. Nacistický nepřítel Rudá lebka (Hugo Weaving) k tomu získal výtečného dabéra, který se snaží napodobit angličtinu s německým přízvukem, a tak šišlá a zní jako parodie na suprkomedie utahující si ze čtyřprocentní menšiny. Když pak předvede pozdrav své vědecké organizace HYDRA s výkřikem „Heil, Hydra!“ a oběma pěstmi vzhůru, nejde se nesmát.

Rudý agent Smith

To jsme ale pořád u komiksu. I tohle totiž najdete na jeho stránkách a je tak otázkou, jestli je kritika na místě, když stejně směšná je už předloha. Vůbec komiks s Kapitánem Amerikou nemá v České republice moc velkou budoucnost, už jen kvůli všude vlající vlaječce s pruhy a hvězdičkami, která je našincům celkem cizí. K tomu všemu je (alespoň ty starší řady) tento komiks celkově patetický a pro mě osobně i jeden z nejslabších z marvelovského univerza.

Co se ale filmu rozhodně nedá zazlívat, je odsýpající tempo. Sice by sem tam nějaký zpomalený záběr taky nebyl na škodu, přesto režisér Joe Johnston v porovnání se svou starší prací předčil očekávání. Za sebou má totiž třeba rozporuplného Vlkodlaka, nudný Jurský park 3 nebo jakž takž povedenou Jumanji, která ale byla stejně hlavně pro děti.

Je libo sado maso oblečky z druhé světové?

Podobně dopadl na výbornou i casting. Chris Evans možná ztělesňuje outsidera, který vyšplhal až na vrchol (a tak všechny kromě fandů Rockyho a jemu podobných bude štvát), ale pořád dává najevo, že tohle se od něj chtělo. A svoji práci odvedl, jak nejlépe mohl. Po boku mu pak stojí milá emancipovaná agentka nebo generál s tváří (jak jinak) Tommyho Lee Jonese, který už snad neumí ani hrát nic jiného než drsňáky se srdcem na pravém místě.

Celkově je tak Captain America komiksová záležitost, která není oproti svým konkurentům nijak výjimečná. Už ale potitulkovou bonusovou scénou dává najevo, že je spíš předstupněm chystaného snímku Avengers, ve kterém se kromě kapitána dočkáme i Thora, Iron Mana nebo Hulka. Co jiného bychom taky chtěli od prequelu s hrdinou, kterému při běhu poskakují prsa víc než Pamele v Baywatchi.

Captain America: První Avenger (Captain America: The First Avenger)

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2011, 125 min

Režie: Joe Johnston
Hrají: Chris Evans, Samuel L. Jackson, Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Stanley Tucci, Sebastian Stan, Dominic Cooper, Hayley Atwell, Neal McDonough, Toby Jones, Anatole Taubman, Richard Armitage, Natalie Dormer, Derek Luke, JJ Feild

0