Hry

RECENZE: Far Cry 4 hráče vezme do Himalájí. Nepřekročí však vlastní stín

Marek Jedinák

Marek Jedinák

19. 12. 2014

Legendární série stříleček v otevřeném světě Far Cry se dočkala dalšího pokračování. Vysoká skaliska hor, orientální tradice a autoritářský režim ve fiktivní himalájské republice Kyrat tvoří novou geografickou kulisu populární série. Podařilo se vývojářům poprat se zaběhnutými konvencemi a inovovat značku natolik, aby stále za hráčskou pozornost? To se dozvíte v recenzi na FANZINE.cz!

Far Cry 4 útokSérie Far Cry si vybudovala pověst graficky našlápnutého titulu odehrávající se v poněkud exotickém prostředí. Výjimkou není ani čtvrtý díl dějově zasazený do drsného prostředí asijských Himalájí. Hráč se ocitá v roli vyklepaného mladého Američana, který se neohroženě vydává do občanskou válkou zmítaného státu Kyrat, s cílem, jímž není nic menšího než splnění posledního přání své matky. Tím není nic menšího než rozptýlení jejího popela.

Ubisoft sází na dopravní prostředky

Far Cry 4  je obrovská. Kyrat nabízí nepřeberné množství činností. Skoro by se zdálo že jde o neskutečně namíchaný koktejl těch nejúspěšnějších prvků ze všech her od Ubisoftu. Hráč si může zalétat s rogalem, nebo poněkud kutilskou sámo-domo gyrokoptérou, případně se kochat barevným světem rozvojové země ze hřbetu mohutného slona sloužícího jako ultimátní bojový prostředek. Hratelnost při manipulaci s tolika dopravními prostředky zlepšuje lehce nespolehlivá, ale přesto efektivní možnost nastavení autopilota, během níž se hráči v klidu mohou věnovat střílení všeho co se na kyratských dorogách pohybuje.

Hra nabízí relativně rychlou expozici šikovně a nenásilně využitou jako svižný tutorial, během něhož se hráči seznámí se základními mechanismy hry. Ty se prakticky neliší od předchozí dílu. Jediným, byť velice výrazným rozdílem tak bude zeměpisné ukotvení příběhu. Podobenství s předchozím titulem dochází do tak absurdní roviny, že jsem se neustále nemohl zbavit pocitu, že jsem hrál pouze jakýsi spin-off hry Far Cry 3. Hlavní záporák je taktéž psychicky přinejmenším lehce vyšinutý, ale stylový, díky své extravagantní vizáži snad i lehce přiteplený týpek. Paralela s punkáčem Vaasem je až do očí bijící, ne však jediná.

Jak se hraje v Himalájích?

Na druhou stranu musím připustit, že při úvodních scénách s Paganem jsem cítil lehkou úzkost. Až tak dobře je jeho charakter vykreslen, a to i přesto, že jsem se nemohl zbavit pocitu, že už jsem ho v minulém dílu vlastně viděl. Éter tajemnosti vybudovaný skrze sporadická setkání s Paganem umocňuje místy dokonce silnou atmosféru, jíž zdatně asistují nezvykle propracované dialogy.

Far Cry 4 slonRozsáhlý herní svět vynikne především díky velice propracované grafice. Na PlayStation 4 vypadá Far Cry 4 úžasně. Jedinou nepřijemnost představuje zasazení děje do hornatých oblastí. Na oko vypadají sice velice pěkně, stejně tak poskytují novou dimenzi pohybu odpovídající vertikálnímu rozpoložení, určitý problém však představují všudypřítomná skaliska značně omezující hráčův pohyb. S tím souvisí také určitá krkolomnost. Pokud si například přejete šplhat či přeskakovat mezery, musíte se přiblížit do přesné polohy nutné k započatí požadované činnosti. Několikrát se mi tak stalo, že jsem zmateně pobíhal okolo lana a příslušná ikonka označující šplh se ne a ne objevit.

Hnutí odporu Zlatá stezka, s níž je hráč nucen spolupracovat, je ztělesněno dvěma hlavními postavami, sexy Amitou a konzervativním bojovníkem Sabalem, kteří hráči dávají volnou ruku ve volbě průchodu hrou. Jejich dialogy

Hlavní náplní hry je potupné rozšiřování vlivu vzbouřenců a plnění nejrůznějších questů, z nichž mnohé z nich lze označit jako nárazové. Během cestování Kyratem se hráči naskytne celá řada úkolů působících poměrně realisticky. Namátkou je možné potkat spolubojovníky ze Zlaté stezky s porouchaným automobilem či v jiných, poměrně však uvěřitelných nesnázích. S plněním úkolů souvisí také tradičně uvolněný postup, v němž má hráč široce volnou ruku. Přestože je k dispozici i klasický stealth postup, nové gadgety a zbraně budou hráče motivovat spíše k tradičnějšímu přístupu, kterým je rozsévání chaosu a výbuchů.

Far Cry 4 útok na outpostParádně se nové Far Cry hraje především s kamarádem online. Open world prostředí Kyratu přímo vybízí ke hře ve více hráčích, která působí velice přirozeně a výrazně umocňuje zážitek ze hry.

Verdikt

Far Cry 4 se výrazněji neliší o svého předchůdce. Otevřený svět a v něm spousta vyžití zůstávají, stejně tak jako nepříliš inovativní příběh plný klišé. Prostředí vypadá nádherně, otevřenost světa je však lehce limitována vertikálním rozpoložením terénu způsobeným umístěním do nejvyššího pohoří světa. Tradičně se ve hře nachází spousta dopravních prostředků umocňujících pocit z netradičního zahraničního zážitku. Dej si pozor, Ubi. Příští rok ti facelift Far Cry bez výraznějších mechanických zásahů neodpustím a hodnocení bude výrazně nižší.

Hodnocení: 80 %

Klady: Rozsáhlý svět, dopravní prostředky, grafika

Zápory: Nevýrazný příběh, málo inovací