RECENZE: F1 2014 sice nadchne, ale rychle omrzí

25. 10. 2014

Právě vychází další díl z dnes již ověřené série závodních her s oficiální licenci Formula 1. Vyplatí se investovat do nejnovějšího pokračování, nebo jde pouze o recyklaci předchozích dílů v novém, o něco líbivějším vizuálním kabátku?

Zkušení matadoři na poli závodních her z léty prověřeného studia Codemasters vytvořili další díl nekonečné série závodů F1. Studio, jenž má na kontě širokou paletu závodů ve všech koutech herní komunity rezonujících jmen, konkrétně například Grid či Dirt, pomerně překvapivě již dříve oznámilo launch nové F jedničky pouze pro PC a starou generaci konzolí.

Přesně podle očekávání je i ročník 2014 jako přesně věrný skutečnému světu Formula 1. Připomeňme, že faktorem spojujícím všechny díly série je především snaha o co nejvěrohodnější ztvárnění jízdního modelu Ani v případě nejnovějšího pokračování tomu není jinak. Hráč má na výběr možnost pilotovat formuli za pomoci několika režimů asistence, což výrazně redukuje náročnost. Na druhou stranu však snižuje intenzitu adrenalinového zážitku a slastného pocitu vyvolaného vítězným závodem na obtížnost co nejvěrnější skutečné simulaci.

Tvůrci se již před launchem nechali slyšet, že se s novým titulem pokoušejí vyjít vstříc casual hráčům a lehce redukovat úroveň náročnosti jízdního modelu. Ten se na rozdíl od předchozích dílu inspiroval sérii Grid, čímž se možná až příliš zbytečně přeorientoval směrem od simulátoru k arkádě. Nový systém také dokáže interpretovat hráčovi schopnosti na základě úrovně jeho jízdy a tomu patřičně přizpůsobit umělou inteligenci ostatních vozidel tak, aby obtížnost zůstala vyvážená. Rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší úrovní je i přesto stále značný.

F1 titulní fotografie formule

Fyzika kol umožňuje hráči cítit jejich protáčení a umocňovat zážitek ze hry. Při delším závodění je nutné sledovat jejich opotřebení, které se na kvalitě jízdy výrazným způsobem projeví. Neméně důležitým aspektem je také správný management paliva a správné načasování zastávek v boxech.

Letošní ročník přináší změny, jimiž prošla celá série. Všechny stroje jsou osazeny novými šestiválcovými motory, což je znát především na perfektním zvuku. Samozřejmě došlo k aktualizaci pravidel a také přibyli nové okruhy, jmenovitě Soči, Austrálie a Bahrain. Přestože došlo k určitým inovacím, nelze se zbavit pocitu, že současný díl je spíše tranzitivním titulem zprostředkovávajícím autorům dostatek času k přechodu na next-gen konzole.

Na titulu se sice začíná projevovat docházející dech konzolí Xbox 360 a PS 3, přesto dokáže nadchnout. Modely formulí vypadají precizně, propracovaná závodiště a všudypřítomná loga sponzorů dělají z přehrávání odehraných závodů atraktivní záležitost. Vytknout se dá pouze přítomnost zpětných zrcátek, o nichž si troufám tvrdit, že je málokdo využije, a zpackané obličeje závodníků. Parádně vypadá především závodění za deštivého počasí, což se mim jiné projevuje na ovládání auta ve vysokých rychlostech.

F1 za deště

Hra je velmi variabilní v herních módech. Každý se může rozhodnout, jestli si poctivě zajezdí celý seriál F1, nebo dá raději přednost jeho méně časově náročné verzi, případně si zajezdí pouze kvalifikaci takříkajíc nanečisto. Osobně považuji za nejzajímavější věrné ztvárnění reálných závodů založených na skutečných událostech, v nichž má hráč v některém z proslulých závodů udržet vedoucí pozici, nebo naopak atakovat pozici soupeře.

Všechny klasické znaky známé motoristické série se vrací i v novém pokračování. F1 2014 běží o něco svižněji než předchozí díl, hraje se a intuitivněji a vypadá opět o stupínek lépe, než tomu bylo v případě jeho přímého předchůdce. Zvu nového typu šestiválcového motoru si sice žádá trochu zvyku, ale velmi podobně zní i v reálu. Pokud si hráč dokáže zvyknout na nový jízdní model, stane se závodění dobrou zábavou. Titul však trpí klasickým komplexem každoročně vydávaných her. Změn obsahuje pouze skromné množství. Oproti předchůdcům není příliš inovativní a nelze se zbavit pocitu, že je jeho cílem pouze koupit autorům čas na vývoj příštího ročníku určeného pro next-gen konzole.

Hodnocení: 60 %

Klady: Slušný vizuál, parádně vypadající tratě, kompromis mezi simulací a arkádou, slušná fyzika

Zápory: Malé množství změn, špatné modely jezdců