RECENZE: Experimentální Mlhy Věčnosti nemají postavy. Ale stojí za to

26. 12. 2012

Za devatero horami a devatero řekami, v americkém Maine, stál nestál jeden dům jménem Věčnost. Nacházela se v něm brána do světa snů. Jenže jednoho dne se sny dostaly do reality. Mlhy Věčnosti představují ještě akčnější dokončení extravagantní fantasy série Johna C. Wrighta.

Hrdinové druhého dílu musí čelit mnoha zkouškám. Autor: Justin Sweet

John C. Wright se v Česku i ve světě proslavil sci-fi trilogií Zlatý věk, která v podstatě vypráví o tom, jak kdesi ve vzdálené budoucnosti cosi nepochopitelného potká něco ještě nepochopitelnějšího a dělají spolu nejnepochopitelnější. Dvoudílná série Válka snů představuje něco podobného, jen v kulisách fantasy. John C. Wright tady mixuje řadu klasických motivů, píše o artušovských legendách, starořeckých mytologických postavách, keltských a severských mýtech a mnohém dalším. To vše ve světě současné Ameriky.

Mlhy Věčnosti začínají těsně poté, co skončil děj prvního dílu Poslední Strážce Věčnosti, a Strážci v nich nemají ještě ani zdaleka vyhráno nad silami Azraela de Graye. Z vln Mariánského příkopu se pomalu vynořuje město bolesti Acheron a realita skutečného světa se začíná čím dál tím rychleji protínat se skutečným světem. Skončí všechno v temnotě, které bude vládnout král Jitřník, nebo se lidstvu opět otevřou rajské zahrady a žezlo bude třímat pohádkový Oberon? Nebo najdou hlavní hrdinové Galen, Peter a Lemuel Waylockovi zlatou střední cestu, jak se všem špatným možnostem vyhnout a celý svět zachránit spolu se svými životy?

Nechte se okouzlit

John C. Wright umí psát výborně, alespoň co se jazyka týče. Stejně jako jeho svět je i text Mlh Věčnosti snový, pohádkový a občas si pozpěvuje a rýmuje se, přestože je formátovaný do klasického odstavce. Čtenáři si mohou chvíli těžce zvykat, než se do zvláštního jazyka začtou, po chvíli si ale začnou plně vychutnávat jeho zvláštní náladu, která souzní s tematikou celého příběhu. Skutečný děj je sice dost akční a magie i kulky tu poletují, jako kdyby se nechumelilo, americký spisovatel ale i přesto drží poetickou notu až do konce.

John C. Wright

Americký autor fantastiky se narodil v roce 1961 a v mládí se často stěhoval. V osmdesátých letech vystudoval filozofii, matematiku a později práva, ale po několika změnách povolání začal pracovat v žurnalistice. Jako první mu vyšla oceňovaná sci-fi trilogie Zlatý věk (dva díly byly vydány i česky) a až poté dvoudílný román Válka snů, který Wright ve skutečnosti napsal dříve než příběh z budoucnosti. Od té doby publikuje dál a žije se svou rodinou ve Virginii.

A to je možná i základní problém celého druhého dílu. Wright se svou poetikou nechal unést až příliš. Největším trnem v oku každého čtenáře budou jednoznačně postavy, které v první polovině Války snů vypadaly sympaticky, propracovaně a některé i dost netradičně. V Mlhách Věčnosti ale svírá otěže železnou rukou výborná příběhová linka, která naneštěstí nepovoluje nikomu mnoho prostoru. Všechny postavy (a že se jich na konci knihy pohybuje docela velký počet) proto působí dost stereotypně, nereálně ploše a nudně.

Wrightovou úspěšnou snahou udržet snový nádech vyprávění utrpěla navíc také i logika příběhu, která se z knihy občas vytrácí, podobně jako v každém snu. Například charismatická postava malého rejska, kterého si čtenáři jistě oblíbí hned na počátku druhého svazku, na stránkách nevydrží příliš dlouho. Její existence je brutálně (a nesmyslně) ukončena, když po pár stránkách vykoná svůj jediný úkol.

I přesto ale celá druhá a také závěrečná kniha příběhu Válka snů stojí za zvážení. Wrightovou silnou stránkou jsou totiž jeho imaginace a fabulace, kterými čtenáře dokáže bez problému okouzlit. Mixuje žánry takovým stylem, že by se z toho někomu mohlo dělat špatně, ale jiní budou chrochtat blahem. Wrightova kniha má jednoznačně své chyby a díry, kvůli kterým se může znechutit, především je to ale svazek, který dokáže překvapit svou bezbřehou nápaditostí a odvahou míchat nemíchatelné, aby to přesto vyšlo.

Název originálu: Mists of Everness
Český název: Mlhy Věčnosti
Autor: John C. Wright