RECENZE: Dvacátým Kostičasem započne vlna nepředvídatelných událostí

Fantasy příběh zasazený do prostředí krásných měst plných historie, Londýna a Oxfordu, v sobě ukrývá více než jen „nepřirozené“. Vycházející hvězda světové literatury Samantha Shannonová ukazuje, že pod povrchem se toho dá najít mnoho nečekaného.

OBR: Fog in London

Za neprostupnou mlhou se skrývá tajná organizace Londýna.

Záhy po uvedení románu Kostičas se začalo jeho mladé autorce přezdívat „nová Rowlingová“. Kniha sama po vydání obsadila přední příčky žebříčků bestsellerů deníku The New York Times. Zároveň si získala neuvěřitelnou pozornost a nadšení ze strany čtenářů. A aby toho nebylo málo, tak i filmová práva jsou již zamluvena. Vlastní je společnost 20the Century Fox.

Samantha Shannonová

Narodila se roku 1991 v Západním Londýně. Na univerzitě v Oxfordu vystudovala anglický jazyk a literaturu. S psaním začala v patnácti letech a Kostičas je jejím prvním publikovaným románem. Knihu vydává nakladatelství Bloomsbury a je to první díl z plánované sedmidílné série.

XX-59-40

OBR: Hellgate London

Tento kód označuje jedinou osobu: Paige Mahoneyovou, devatenáctiletou dívku, jež pracuje v londýnském kriminálním podsvětí. Příběh se odehrává v roce 2059 v Londýně, kde vládne represivní režim Scion. Válka mezi obyčejnými lidmi (amaurotici) a „nepřirozenými“ (lidé s nadpřirozenými schopnostmi, jako je jasnovidectví či věštění z karet), trvá již stovku let. Tento fakt staví Paige do pozice lovné zvěře. Je to krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce, který se dokáže vnořit do mysli druhých lidí. Její život se změní ve chvíli, kdy díky svým schopnostem usmrtí dva hlídače z DDH (Divize denní hlídky).

Paige se vydává na útěk. Bohužel, nepřátelé jsou rychlejší a unesou ji. Najednou se ocitá v Oxfordu, který dle všeobecného mínění neexistuje. Život zde ovládají takzvaní Refájci, rasa zvláštních bytostí, jež údajně chrání svět před vpádem krvežíznivých nepřátel Emejců. Paige se ocitá v situaci, kdy je vydaná na milost a nemilost nejkrásnější a zároveň nejděsivější bytosti, jakou kdy potkala. Strážci. Má dvě možnosti: buď překonat výcvik a podstoupit zkoušky, které jí zajistí klidný život mezi Refájci, nebo se nevzdat a pokusit se o útěk i za cenu velice podivného a riskantního spojenectví.

Čím dál úžasnoucnější

OBR: Kostičas sedm ciferníků

Zdroj: obálka knihy

Pozoruhodný a neobyčejný příběh není to jediné, na čem spočine oko čtenáře. Již samotná obálka knihy je zajímavá. Tmavě modrému podkladu kraluje „zlatý“ ciferník, jenž má v příběhu svůj význam. Vyprávění začíná velmi milým věnováním od samotné autorky: snílkům. To se velice hodí k tomu, co následuje.

Čtenář je ihned vržen do napínavých a strhujících akcí, jež pro neznalé mohou být matoucí. Je na něj chrleno mnoho neznámých výrazů (amaurotik, ferblačka, flux, kostihrab, márové, nénie, vidopán a další). Naštěstí je na konci knihy přiložen slovník, jenž význam slov vysvětlí. I tak ale trvá delší dobu, než se ze čtení stane klidná cesta. Samantha napětí dávkuje postupně. Kapitoly, kde Paige vzpomíná na minulý život ve Scionu, jak se dostala k Sedmi pečetím či na nešťastnou první lásku, slouží jako chvilkový odpočinek. A trocha klidu přijde vhod, neboť akce střídá druhou, zvrat střídá další a čtenář ani nestačí otáčet stránky, jak moc chce vědět, jak to dopadne.

Chvíli brečet a chvíli se smát

OBR: KostičasSamantha Shannonová zde jasně dokázala, že své postavy velmi dobře zná a má s nimi velké plány. Už jenom samotná historie hlavní hrdinky Paige je bohatá a bezpochyby uvěřitelná. Čtenáři se jistě brzy dostane pod kůži a bude s ní napjatě procházet každou těžkou zkouškou.

Otazník visí nad postavou Strážce. Má ho čtenář zařadit mezi kladné nebo záporné hrdiny? Je to snoubenec čisté krve. Patří mezi nejvýše postavené. Na druhou stranu si Paige vzal k sobě. Živí ji mnohem lépe, než jak jsou živeni ostatní zajatci. Celkově se k ní chová laskavěji než jiní dozorci. Vyznat se v něm není jednoduché jak pro čtenáře, tak pro samotnou Paige. Začíná k němu cítit jistou náklonnost. A i přesto, že ji zde vězní, se nedrží zpátky se svými jízlivými poznámkami. Nad její drzostí občas zůstává hlava stát.

Autorka se nebojí dotknout se i těch nejcitlivějších míst. V kapitole, kdy se Paige vrací ke své nejbolestnější vzpomínce, jistě zamrazí mnoho dívčích čtenářek. Je to příběh první lásky, zlomeného srdce a tvrdého pádu. Nebo vzpomínka na dobu, kdy ještě žila ve svobodném Irsku. Masakr, který se tam odehrál, připravil o život jejího milovaného bratrance. To vše a mnoho dalších vzpomínek a zkušeností brilantně doplňuje příběh, jenž je vyprávěný z jejího vězení.

Vypálení cejchu na důkaz vlastnictví

OBR: Numbers

Struktura Prvního Šeholu (město Oxford, kam Refájci unáší chycené vidoucí na převychování) a způsob vlády i myšlení, je velice podobné knize od George Orwella 1984 i dalším podobným. Tajná policie, persekuce proti čemukoliv nepochopenému a odlišnému, udavačství a špionáž, vládnoucí organizace, jež stojí za vším a samozřejmě tichý odboj tvořící se v podsvětí.

Unesení jsou vězněni, mučeni a nuceni mezi sebou bojovat. Přestávají existovat jako lidé a nejsou ničím jiným než číslem. Navíc jsou přerozděleni mezi své pány, kteří se jich ujímají větou: „Vznáším na tebe nárok.“ Toto podmanění a důkaz jejich bezvýznamnosti je dán vypálením identifikačního čísla na zátylek. Podobným způsobem byli tetováni i vězni v koncentračních táborech. Spousta čtenářů tuto možná úmyslně, možná neúmyslně skrytou symboliku jistě odhalí.

Několik otazníků čeká na své odpovědi

Kostičas je prvním dílem plánované sedmidílné série. Je to dobře, jelikož na konci knihy zbyla spousta nevyřešených otázek, problémů a hlavně záhad. Původ mocných Refájců byl nepatrně nastíněn, ale kolik tajemství ještě skrývají, jaký osud čeká „zjizvené“, vrátí se Paige ke starému životu a uvidí ještě někdy bývalého snoubence čisté krve Arcturuse, Strážce z Mesarthimu? Na tyto a další otázky si čtenáři budou muset počkat. Už teď je však jisté, že mladá a talentovaná Samantha Shannonová má s vývojem svého příběhu velké plány.

Je třeba dávat si pozor a nenechat se předem strhnout vlnou nadšení, nebo je Kostičas opravdu tak dobrý? Odpověď je jednoduchá. Jednoznačně! Tato kniha zcela jistě patří do knihovny každého milovníka napínavých, akčních a romantických příběhů! Budeme doufat, že filmové zpracování svou knižní předlohu nezahanbí.

Originální název: The Bone Season. Český název: Kostičas. Autorka: Samantha Shannonová. Přeložila: Lenka Kapsová. Nakladatelství: Host, 2014. Počet stran: 480. Doporučená cena: 329 Kč.

0