Menu
FANZINE.cz
Recenze her

RECENZE: Dragon Age: Inquistion boduje. BioWare vrací úder

Marek Jedinák

Marek Jedinák

11. 12. 2014

Kultovní RPG se vrací v plné síle. Příznivci fantasy se opět mohou ponořit do propracované příběhové hry, která si pro maximální zážitek žádá desítky hodin z hráčova časového rezervoáru. Otevřete si energy drink a pohodlně se usaďte. Exkurze do nejlepšího RPG posledních let právě začíná.

Jak se na správné fantasy dobrodružství sluší a patří, nesmí chybět souboje s draky. Zdroj: Origin.com

Jak se na správné fantasy dobrodružství sluší a patří, nesmí chybět souboje s draky. Zdroj: Origin.com

První Dragon Age v posledních letech pomohlo úspěšnému studiu Bioware znovuobnovit pověst kvalitního tvůrce RPG her, o čemž hráčskou komunitu přesvědčily především solidními tituly z prostředí Hvězdných válek Knights of the Old Republic. V poslední době se však pověst propíraného studia lehce otřásla, především kvůli nepřesvědčivému Dragon Age 2 a spornému konci Mass Effect 3. Zainteresovaná veřejnost pozorně naslouchala slibům vývojářů a tajně doufala v masivní pecku. Jak již optimisticky laděný titulek napověděl, vážně se jim to povedlo.

Na velkolepé a výpravné pouti fantastickým světem Thedasu se hráč zhostí družiny čtyř bojovníků složených ze tří možných povolání, válečníka, mága a rogua, s nimiž musí nepřekvapivě spasit svět před obrovským zlem.

Herní svět je obrovský, jen jedna lokace na mapě je zpravidla rozsáhlá tak, jako celý herní svět obdobných herních titulů.

Inquisition strčí své předchůdce do kapsy

V nejnovějším dílu epochální fantasy série se hráči nezhostí předdefinované hlavní postavy, ale svého hrdinu si vybudují pěkně od píky. Tvůrcům se paradoxně i přes absenci standardizované hlavní postavy podařilo solidně poprat s otázkou charismatu. Úvodní generátor ústředního hrdiny nabízí tolik funkcí, že z nich jde hlava kolem. Hluboký příběh začíná tvorbou mnoha velmi jemných detailů. Klíčovým je však volba hlasu. Většina nabízených možností zvučí sympaticky. Němý hrdina z prvního dílu v porovnání s Inquisition působí směšně. Nový díl snadno strčí své předchůdce do kapsy snad ve všech klíčových aspektech.

Přestože chybí silný ústřední charakter s charismatem Shepparda z Mass Effectu, BioWare se díky šikovně implementovaným mechanismům generátoru postavy a silnému příběhu podařilo vytvořit hru, která vdechne život a šmrnc i postavě vytvořené samotným hráčem.

Inkvizitor, jak je hlavní postava přezdívána, jako jediný přežije vážný útok na důležitý sněm. Démony zmítaný svět v něm však najde svého zachránce. Podivnou shodou náhod hlavní postava nejenže vyvázne bez zranění, ale také získá schopnost zavírat démonické brány do jiné dimenze. Ano, ani tentokrát si BioWare neodpustili svoji typickou šablonu soustřeďující se na mytického hrdinu zachraňujícího svět.

Velký soubor použitelných kouzel garantuje vysokou propracovanost soubojů.

Velký soubor použitelných kouzel garantuje vysokou propracovanost soubojů.

Velmi dobře vykreslené jsou i postavy spolubojovníků. Během kampaně se mimo jiné potkáte také se starými známými, což citlivějším z nás může vehnat slzu do očí.

Hned během prvních hodin hry mě popadla nostalgická nota. Charakteristický rukopis vývojářů prostopuje všechny aspekty hry. V mnoha ohledech je však rozvíjí. Hráči musí pomocí malých questů posilovat pozici Inkvizice, malého, nejprve bezvýznamného hnutí, které se postupně díky hráčovým schopnostem stane dominantní silou Thedasu. BioWare výrazněji rozvíjí rovinu správy nejen party spolubojovníků, ale také vlastního království. Během průzkumu tak hráč posiluje svůj vliv nejen pomáháním zbídačeným vesničanům, ale také záborem svatých míst, dolů, nebo dřevorubeckých pil.

Právě okolní svět je největší předností nového Dragon Age. Vývojářům se podařilo vdechnout počítačové hře život. Ve hře je minimum logických kiksů, které například u Skyrimu tak rád kritizuje přední český vývojář Vávra. Příběh a obrovský svět Thedasu dává vzniknout nové herní ikoně. Navíc nabízí gigantické možnosti. Hráči mohou namísto klasických úkolů plnit logické hříčky v podobě tvorby map souhvězdí, které při rozluštění všech hádanek v oblasti odkryjí skrytou jeskyni s unikátním předmětem.

Progresivní hratelnost

Skvěle vyvážená je hratelnost. Oproti minulým dílům chybí automatické souboje známé z mmorpg her typu World of Warcraft. Hráči jsou sami odpovědní za používání jak fyzických, tak magických úkolů, jako je tomu například v loňském Dragon´s Dogma či každé third person hře. Velmi dobře je zvládnutý item drop vedoucí k získávání unikátních předmětů. Těch je ve hře vyvážené množství. Soubojový systém je výborný, hráčova šikovnost díky němu výrazně nabývá na důležitosti.

Zejména na vyšší obtížnosti je nutné veškerý postup předem plánovat. Speciální funkce zastavení času pak pokročilým taktikům umožňuje rychle přepínat mezi jednotlivými členy družiny. Pro méně zkušené hráče nebo ty, je hraní považují za odpočinkovou záležitost, je tu možnost podrobně nastavit chování spolubojovníků, včetně nastavení používání preferovaných kouzel či schopností.

Dragon Age patří přesně mezi ty hry, kde pro maximální zážitek hráči stráví dlouhou dobu v inventáři, který je vzhledem k přítomnosti deseti postav velmi omezený. Jaký předmět prodat, jaký schovat? Právě tyhle otázky budou dráždit každého, kdo to s touhle hrou myslí vážně. V nastavení a inventáři se hráči můžou vyřádit do nekonečna.

Odvážnou a velice pozitivní změnou je možnost spravovat vlastní pevnost, k čemuž se váží i její vizuální změny. Wow. Dovedete si představit, že by se v Mass Effect měnila Normandy v závislosti  na vašich činech?

Herní engine Frostbite 2 dokáže vykreslit nádherné scenérie.

Herní engine Frostbite 2 dokáže vykreslit nádherné scenérie.

Výrazného přepracování doznal také koncept takzvané válečné mapy. Progres příběhu probíhá prostřednictvím válečné mapy rozložené na obřím dubovém stole. Hráč může plnit nejrůznější ad-hoc mise udáváním příkazů svým vojenským, bezpečnostním a diplomatickým poradcům, mezi nimiž lze rozpoznat staré známé. Jedná se o určitou evoluci hvězdné mapy rozpracované v Mass Effect. V Dragon Age: Inquisition však Bioware pozvedli tento koncept na zcela novou úroveň.

Přidanou hodnotu nabízí hra především díky na současné poměry nevídané herní době. Pokud se rozhodnete hru si náležitě užít a splnit všechny questy, připravte se na dobrodružství trvající déle než sto dvacet hodin.

Jedinou, byť nevýraznou chybku představují drobné bugy jako levitující postavy či zaseknuvší či postava zapadnuvší za přírodní bariéru. Žádný z bugů však přímo nenarušuje průchod hrou, což je u takto rozsáhlé hry výjimkou.

Verdikt:

Bioware jsou zpátky v plné síle. Dragon Age: Inquisition je obrovské rozsáhlé RPG, které svým charakterem nemá v letošním roce žádného konkurenta. Je větší, je hezčí a lepší než jeho předchůdci. Bez diskuze se jedná o jednu ze dvou nejlepších her roku, které může lehce konkurovat snad jedině GTA. Zároveň nabízí výrazný rukopis charakteristický pro BioWare. S touhle hrou nemůžete šlápnout vedle.

Hodnocení: 100 %

Klady: Obrovský svět, příběh, postavy, propracovanost, výprava, koncept

Zápory: Drobné technické bugy, pro začátečníky možná přílišná náročnost, která se však dá zvládnout

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Dragon Age: Inquistion boduje. BioWare vrací úder

Hide picture