RECENZE: Dan Simmons vidí v Rumunsku děsivé Děti noci. Jen ne dost dobře

23. 2. 2012

Dan Simmons: Děti noci (perex)Slavnému americkému spisovateli Danu Simmonsovi, ověnčenému několika cenami, vyšlo druhé vydání Dětí noci, kde se autor na klasické upírské téma podíval originální optikou. Nechybějí ani atmosférické kulisy postkomunistického Rumunska.

Temný román zasluhuje temnou obálku.. Autor: Tom Hallman

Po novém překladu Simmonsových Hladových her, taktéž románu o upírech, se o rok později na pulty fantastických knihkupectví dostaly podstatně kratší Děti noci. I tentokrát se autor pokusil upíry zpracovat originálně – namísto děsivých psychických upírů jde tentokrát o skrytou rumunskou Rodinu, odvozující svůj původ od dávného (a stále nemrtvého) Vlada Tepeşe, hraběte Drákuly.

Takový motiv zní dost tuctově, ale Simmons na něj nahlíží skrz oči americké hematoložky, která přijela do Rumunska na počátku devadesátých let v jedné z prvních vln zahraniční pomoci do zdevastované země. Když východní Evropu opouští, veze s sebou malé dítě, které se rozhodla z otřesných podmínek zachránit. Kromě bizarní kombinace zhoubných nemocí je ale dítě zvláštní ještě něčím – problémy vždy na čas odezní, když prcek dostane novou transfuzi.

Zajímavý nápad, který za to nestál

Dan Simmons je výborný spisovatel s mnoha kvalitními a především různorodými romány na kontě, který se nebojí nových výzev – a málokdy selže. Děti noci jsou ale jednou z těch výjimek, u nichž existuje podstatně nižší počet kladných čtenářských reakcí a závratně vyšší číslo vlažných až kritických komentářů. Už samotný princip nahlížení na upíry skrz techniky moderní medicíny (a za pomoci laikům těžce srozumitelných lékařských pojmů) je sice veskrze zajímavý a originální, ale dělá z tajemných a mysteriózních aristokratických bytostí cosi přízemního a obyčejného – tedy něco, co z nich nedokázala udělat ani Twilight sága a jí podobné.

Dan Simmons: Děti noci (obálka)

Takovou skutečnost se autor samozřejmě snaží napravit všemi možnými způsoby. Kromě komplexnosti lékařského zdůvodnění upírství je to hlavně již zmiňovaná atmosféra zničeného Rumunska, které se jen těžce staví na vlastní nohy a ještě dlouho v něm budou bujet způsoby zavedené popraveným Ceauşescuem. Není divu, že v podmínkách, v nichž se stovky lidí nemocných HIV prostě ignorují, se Rodina mohla bez větších problémů ukrývat, zatímco tahala za všechny možné provázky ke své libosti.

Ale ani taková atmosféra nedokáže Simmonsovu knihu zachránit – už jen kvůli tomu, že popisů čerstvě postkomunistických východoevropských všedností (jakkoli realisticky působí) je na vkus mnoha čtenářů moc. Obzvlášť ve chvíli, kdy se to spojí s nepříliš vyváženou dějovou strukturou příběhu, jež se napřed pomaleji rozjíždí v Rumunsku, aby na ni navázala zcela odlišná a rovněž nepříliš akční pasáž ve Spojených státech. Načež se hledáček přesune zase zpátky do těsné blízkosti Sedmihradska, aby se vše uzavřelo otřesným koncem, přespříliš optimistickým na tak zdánlivě temné vyprávění. To vše docela klidně a pomalu, s minimem gradace.

Příjemný thriller

Děti noci samozřejmě nejsou román podprůměrný, jejich autorem je stále Dan Simmons, a tak jejich kvalita v porovnání s celkovou knižní produkcí spadla jen k lepšímu průměru. Pověst upířímu příběhu zachraňují kromě (byť chvílemi přehnané) atmosféry i postavy v čele se sympatickou hlavní hrdinkou a v temném příběhu o upírech neopomenutelným archetypem spojeneckého kněze. I když i mezi románovými charaktery by se daly najít chyby.

Kniha z roku 1992 zůstává jednou z těch, které se autorovi Hyperionu, Ília, Terroru nebo Kruté hry příliš nepovedly – možná kvůli tomu, že tentokrát zariskoval s novými postupy až příliš. Ani nová obálka a překlad, obojí v nesrovnatelně lepší kvalitě oproti prvnímu tuzemskému vydání, na tom nic nezmění. Přesto, pokud od této Simmonsovy knihy nebude člověk očekávat zázraky, čeká ho na jejích stránkách příjemný thriller s menším množstvím fantastických prvků. Koneckonců, Děti noci ve své době získaly i cenu časopisu Locus.

Název originálu: Children of the Night
Český název: Děti noci
Autor: Dan Simmons